‘Final seçimi’nin açık uçları

Fıkıh geleneğinin içinde fıkıhla irtibatı kesmeden fıkhın etrafını dolanmanın yollarını gösteren ama tamamen müşterisiz kalmayan bir damar var.

Hile-i Şer’iye.”

Şeriate, yani hukuka uygun hile.

Bu konuda kitaplar yazılmış.

Merak ettim, bir tanesini okudum.

El-Meharic fi’l-Hiyel.

Hileli çözümler ya da çıkış yolları diye anlaşılabilir.

İmam-ı Azam Ebu Hanife’nin talebelerinden İmam Muhammed eş-Şeybani’ye izafe ediliyor. Ancak bu tam bir kesinlikle tespit edilemiyor.

İçinde İslam’la bağdaştırılması pek mümkün olmayan rivayetler gördüm.

Böyle rivayetlerin mevzu, yani uydurulmuş olmasını temenni ettim.

Nispeten masum bulduklarım da oldu.

Mesela şu:

“Bir adam haksız bir şekilde birisi üzerinde bir hak iddiasında bulunmakta, adam ise reddetmektedir. Bu zalim istediği cevabı alamayınca zor kullanarak ona “Vallahi Beytullah’a yürüyerek gideceğim” diye yemin ettirmiştir. Bu olayda şer’i çözüm nedir? İbrahim (Nehai) ona “Beytullah’a yürüyeceğine yemin et ve bununla mahallendeki mescidi kastet. Böyle yaptığında yeminini bozmuş olmazsın” diye cevap vermiştir.”

Seni zorlayan bir zalimse, adamın istediği şeye değil de zihninde muhafaza ettiğin başka bir şeye yemin ediyorsun.

Ama hala gizli bir yalan var yeminin içinde.

İmam Ebu Yusuf’a soruluyor.

“Birisinden bir şeye yemin etmesi istense. O da zalim olsun mazlum olsun bir başka şeye niyet ederek yemin etmek istese bu konuda nasıl hareket etmelidir?”

Cevap:

“Yemin etmesi istenen kişi mazlum ise yemini niyet ettiği şey üzeredir. Zalim ise yemini ondan yemin etmesini isteyenin niyet ettiğine göredir.”

Buradan, fukahanın mazlumlara müsamahakâr davrandığını çıkarabiliriz.

“Hiyel” bahsi oldukça teferruatlı.

Belki bir ara etraflıca ele alırız.

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın “Benim için bu bir final. Yasanın verdiği yetkiyle bu benim son seçimim, ama buradan çıkacak netice benden sonra gelecek kardeşlerim için emanetin devri olacak” sözü bu ‘Hiyel’ bahsini hatırıma getirdi.

Duygulara hitap eden bir tarafı var Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın bu sözlerinin.

Ak Parti’ye kırgın olan, isteksiz olan, ama henüz tamamen kopmamış seçmenleri etkilemesi mümkün.

Peki, 2028’de aday olmayacak mı Erdoğan? Seçime girmeyecek mi?

Bu mümkün mü?

Ak Parti’den herhangi bir yetkilinin bu söze bir kesinlik atfedeceğini zannetmiyorum.

Çünkü Erdoğansız Ak Parti düşünülemez.

Nitekim Bekir Bozdağ “Cumhurbaşkanının ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine karar verilmesi halinde, Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilir” diyerek Cumhurbaşkanı Erdoğan’ı sözünün duygusal etkisini zayıflatma pahasına kapıyı aralık tuttu.

Başkan vekili Mustafa Elitaş da Bozdağ’dan geri kalmadı. Sözleri Bozdağ’ınkinden daha duygusaldı.

“Millet, ‘Tayyip Erdoğan devam etsin’ diye isterse, siyaset kurumu da bu konuyla ilgili bir kanaat oluşturursa biz liderimizle ölüm bizi ayırıncaya kadar devam etmek isteriz.”

Aslında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın ifadesi de kapıyı aralık tutuyor.

“Yasanın verdiği yetkiyle” diyor.

Yasa yeni bir yetki verirse ki Bozdağ ve Elitaş’ın beyanatlarında bu seçenek telaffuz ediliyor, durum değişebilir.

Nasıl değişebilir?

Meclisteki iktidar-muhalefet dengesi pek nazik.

Aklı sağda solda olan bir miktar milletvekili bulunabilir.

Hatta bazı partiler ‘milli’ ikna yöntemlerimizle ikna edilebilir.

Milli?

Milli/menfaat!

Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın dönemi sona ermeden Meclis’ten bir erken seçim kararı çıkartılabilir.

Böylece Cumhurbaşkanı Erdoğan, ‘hiyel’ mantığına uygun bir şekilde kendi sözüyle çelişmeden yeniden Cumhurbaşkanlığına aday olabilir.

YORUMLAR (62)
YORUM YAZ
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.
62 Yorum
  • İstanbullu bir okur / 11 Mart 2024 23:23

    Milli/milli,mil'den geliyor gibimidir,nedir acaba!Yazıya bir başka akıl ve mantıkla bakınca,kelime,kelimeyi bir analiz edwyim derken mil aklıma geldi,yani öyle ya mil'de çok önemli bir alet,nede olsa,insanın pekçok işini görüyor.Şu ifade F.Gülen fetö.olunca unutulmayamı terkedildi,Hafazanallah.Rhm.A.Alatlı'yı da hatırlattı bana,Allah rahmet eyle Hafazanallah kitabı.Milli ve mil başka bakış!Syglr.

    Yanıtla (0) (0)
  • Karar okuru / 11 Mart 2024 01:24

    Söz ağızdan çıktı bir defa bundan sonra dönüşü olmaz bence, koskoca cumhurbaşkanı laf olsun diye söylemez herhalde ,seçmeni etkilemek için diyorsanız o kadarda değil derim, asıl soru bundan sonra AKP nin başına kim geçecek işte o zaman pandoranın kapağı açılacak.Velahat kim olacak, AKP eski gücünde olacak mı ,mutlaka cumhurbaşkanın gösterdiği bir kişi olacak ,tıpkı Fatih Erbakan gibi Bilal Erdoğan partinin başınamı geçecek, bakalım görecez, bu köprünün altından çoook sular akar.

    Yanıtla (3) (5)
  • Etem / 11 Mart 2024 02:21

    RTE hangi sözünü tuttu ki bunu da tutsun? Olay küsmüş, karasız seçmenlerin duygularını manipüle etmek.

    Yanıtla (24) (1)
  • Yorumcu / 11 Mart 2024 19:31

    Sayın Karar okuru, yazdıklarınız ciddi ise Erdoğan'ı hiç mi hiç tanımamışsınız. 22 yıldır verdiği hangi sözü tuttu [Oy uğruna ve ekonomiyi mahvetme pahasına yaptığı popülist uygulamalar hariç].

    Yanıtla (4) (0)
  • İbrahim Hanif / 11 Mart 2024 21:47

    2009'da da aynı şeyi söylemiş, "bu benim son seçimim" demiş. Videosu var seyredin!

    Yanıtla (1) (0)
  • İbrahim Hanif / 11 Mart 2024 21:45

    Hayatları hiyel, dinleri hiyel, siyasetleri hiyel, ahlakları hiyel! Böylesine yoldan çıkmışa hile mi dayanır? Akape=hiyel!

    Yanıtla (1) (0)
  • Eşref... / 11 Mart 2024 20:27

    Seçim deyip altına Fıkıh,,altı kaval,,üstü Şişhane misali...

    Yanıtla (0) (0)
  • Muhtar / 11 Mart 2024 11:13

    Yazar efendi sende eski beslemelerdensin,kemikler gelmeyince halinharap aynı vur abalıya gibi.

    Yanıtla (2) (29)
  • mimli / 11 Mart 2024 16:23

    "Muhtar", senin işin gücün ona buna çatmak ve trollük mü?! Aldığın değerlendirmelere bak bi. Hep başaşağısın. Bak da bu okurlar/ yorumcular yazdıklarımı niye olumsuz buluyorlar diye düşün bakalım bir sonuca varabilecek misin?

    Yanıtla (9) (0)
  • MİSAFİR / 11 Mart 2024 15:56

    "Bu benim son seçimim" sözü, cumhurbaşkanlığı ile ilgilidir. Parti başkanlığını kapsamıyor. Bu da Ak Parti genel başkanlığı devam edecek demektir. Ak Parti(Erdoğan) çizgisini devam ettirecek bir kardeşini(!) aday gösterir ve Erdoğan'ın gideceğini sananlar avucunu yalar. Yani bir emanetçiye devreder.
    Burada tehlike, partiyi başkasına kaptırma tehlikesiydi. Yasayla o bertaraf edildi. Erdoğan, çöplüğünde yabancı horoz öttürecek kadar, saf değil. Daha evvel denendi.

    Yanıtla (3) (0)
  • karar okuru / 11 Mart 2024 14:56

    Hile-i şeriyenin tek bir nedeni var. dini öğreti ile doğanın ve dahi hayatın uyumsuzluğu. aslında hakikat iddiasına aykırıdır. uyumsuzluk olursa ki var. o iddia hakikat olmaz.

    Yanıtla (1) (0)
  • Necip ertan / 11 Mart 2024 14:16

    Fıkıh, Hile-i Şer`iye konuşmak fazlalık! CB Erdoğan populist bir başkan. Gecmişteki secimlerde de benzer şeyler söyledi:

    2009: "2011, Allah ömür verirse son milletvekilliği adaylığımdır."

    2012: "Büyük Kongre’de son kez Genel Başkanlık’a aday oluyorum."

    2022: "2023’te milletten kendi adımıza son kez oy istiyoruz"

    2024: "Bu seçim, benim için final." dedi. Önce fakirleştir, sonra oy iste!

    Yanıtla (11) (0)
  • İbrahim / 11 Mart 2024 14:03

    Halkın büyük ekseriyetinin korkusu rızk dünya malının elinden gitmesi bu yüzden Cb nı son seçimim dese de medya sayesinde erken seçime gidecek senaryo dolaşıma sokulur meclisin seçim kararı almasına gerek kalmadan halk erken seçimi kendisi ister anayasa tamamen ortadan kaldırılır şu an yürürlükte olan yarı tek adamlık rejimi yerini tam tek adamlık rejimi gelip rte kanunları uygulanıp hilafet ilan edilir en çok istediğim şey tayyipgiller imparatorluğunun kurulup rızkı rte nin vermesi olur.

    Yanıtla (3) (0)
  • Okuyucu / 11 Mart 2024 13:29

    Ülkeler yönetim şekillerini medeni ve çağdaş sisteme göre düzenlerler. Oysaki biz demokrası diye diye otokratik dikta bir rejim inşaa ettik ve sonunda tek adamın dediği yapıyoruz

    Yanıtla (5) (0)
  • Nedret / 11 Mart 2024 12:51

    Artistlikte bunların üstüne yok. Seçimi kaybettiklerini anladılar. Final minal deyip son kozlarını oynuyorlar. Akılları sıra kendilerini millete acındırmaya çalışıyorlar. Yemezler!

    Yanıtla (10) (0)
  • Efedamat / 11 Mart 2024 12:50

    Liderinizle ölüm sizi ayırmayacak R Rabbim sizi hemen birleştirip hesaba çekecek.
    O zaman siz o liderinizden uzaklaşmak isteyeceksiniz ama yok öğle yağma madem dünya da çok seviyorsun ahirette de hep beraber layık olduğunuz yerde olacaksınız.

    Yanıtla (13) (0)
  • mimli / 11 Mart 2024 10:14

    RTE'nin ne Cumhurbaşkanlığı, ne parti başkanlığı, ne partisi... hiç biri lâzım değil. Yeter yahu! Bunca sene yetmedi mi? Bu millet bu adamda ne arıyor, ne buluyor anlamadım. Ne arayıp ne bulduğu açık seçik ortada ama, bunu daha hâlâ anlamayıp ikrak edemeyenler de çok.

    Yanıtla (17) (0)
  • Muhtar / 11 Mart 2024 11:10

    İsmine bak önce Mimli.Soruna gelince senin göremediğini buluyorlar.Sen aramıyorsunki bulasın.Sana tavsiyem kalbini ve gönlünü aç ara.Mutlaka bulursun.

    Yanıtla (1) (24)
  • mimli / 11 Mart 2024 16:11

    Sen bulmuşsun anlaşılan. Bulduğunla biraz idare et bakalım seni nereye ve nereye kadar götürecek?!

    Yanıtla (3) (0)
  • İbrahim Hanif / 11 Mart 2024 21:48

    Muhtar, belanı bulmuşsun!

    Yanıtla (0) (0)
  • Adem / 11 Mart 2024 12:12

    Millet adamda kendini buluyor. Halkın çok mi farkı var ? Millet de demeyelim henüz millet olmayı becerememis bir topluluk var.

    Yanıtla (7) (0)
  • Musto / 11 Mart 2024 11:52

    Ne ekersen onu biçersin.. Yaptıklarının bedelini de ödemeden gidemezsin. Bunların tamamı Erbakan Hoca'nın ektiği tohumların filizlerinden olgunlaşmış başaklar.. Hoca zirveye çıkmak için Kürdü türkü böldü.. Ne mutlu kürdüm derse ne olur? Olanlar oldu.. imam hatipler arka bahçemiz dedi..Peşinden gelenler eğitimsiz imam hatipli lider oldu. Sonunda hocadan gördüklerini hocaya uyguladılar..İlk taşı hocaya attılar..Kahrede kahrede ev hapsinde ahirete Göçtü... Etme bulursun...

    Yanıtla (18) (1)
  • O aslan / 11 Mart 2024 10:54

    Tamamen duygusal.

    Biri sizi bir kez aldatırsa aldatan suçludur yok ikinci kez aldatırsa siz suçlusunuz.
    Çünkü birinci aldatmadan hiç bir ders almamış siniz demektir.

    Yanıtla (4) (0)
  • O aslan / 11 Mart 2024 10:50

    CHP nin dışında ki bütün partiler liderleri ile gelmiş, liderleri ile gitmişlerdir.
    Dikkatinizi çekerim.

    Yanıtla (7) (0)
  • Felix Shancez / 11 Mart 2024 10:10

    Erbakan Erdoğan'a kafa tutamaz, teslim olur. Daha çok zaman var, en çok payı koparmak için el yükseltiyor. Lider olabilme vasfını 28 Mayıs'ta Erdoğan'a destek vererek kaybetti, pişman oldu ama iş işten geçti.

    Yanıtla (7) (1)
  • Takipci / 11 Mart 2024 09:21

    “Hile-i Şer’iye.” Şeriate, yani hukuka uygun hile. Hukuk ile Hile bir arada olabilir mi? Ulema'ya gore oluyor demekki. Gunumuzde Katilim Bankalari var, bir vekaletname ile FAIZi Helal yapiyorlar, yani Seriyat Hilesi yapiyorlar...

    Yanıtla (14) (0)
  • Beytocan Diyarbekir / 11 Mart 2024 09:15

    2009: "2011, Allah ömür verirse son milletvekilliği adaylığımdır."
    2012: "Büyük Kongre’de son kez Genel Başkanlık’a aday oluyorum."
    2022: "2023’te milletten kendi adımıza son kez oy istiyoruz."
    2024: "Bu seçim, benim için final."
    "Varmısın yokmusun?
    HAMDI BEYE MI SORSAK!" Alıntı

    Yanıtla (7) (0)
  • okur / 11 Mart 2024 00:48

    Anayasayı katakulli ile değiştirip bir daha seçime de Bahçeli'ye de gerek kalmadan ilel ebet kalmayı kastetmiş olabilir mi?

    Yanıtla (15) (0)
  • Neriman Şahan / 11 Mart 2024 08:58

    Dersini Putin'den almışa benziyor.

    Yanıtla (7) (1)
  • ŞAŞKIN / 11 Mart 2024 08:28

    cumhurbaşkanının çelişkiye düşmekten endişesi olacağını sandığınıza göre hala umutlusunuz demektir. bu güne kadar onlarca çelşkinin hangisinden etkilenmiş ki hem la yüsel birinde kim çelişki arar ki

    Yanıtla (8) (0)
  • a reader / 11 Mart 2024 07:02

    Fatır Suresi 38'ncı ayet;
    Bu ayet, insanın iç dünyasını ve kalbindeki gizli olanı Allah'ın bildiğine işaret eder.O sadece görüneni değil, kalplerin derinliklerindeki her şeyi bilir.

    Yanıtla (13) (1)
  • Kaya / 11 Mart 2024 07:00

    “Hile-i Şer’iye.” Gafillerin Allahı aldatmakta gayretidir. Gayretidir diyorum. Çünkü Allah, aldanmaz,Aldatılmaz. Kişi kendin aldatır.

    Yanıtla (12) (0)
  • Derdi Çok / 11 Mart 2024 03:52

    Siyasal dolandırıcılık dalga dalga ülkeye yayıldı. Adeta bileşik kaplar teorisinde anlatıldığı gibi renk ve şekil ayrımı yapmadan tüccarlarını da müşterilerini buluyor. Paradan anlayana bayram ikramiyesi gönülden anlayana din ve diyanet rengi giydirilmiş son seçimim hikayesi pazarda alıcısını bekliyor. Dükkanda pazara sürülecek daha çook söylem tarzı imal ediliyor.

    Yanıtla (11) (0)
  • okur / 11 Mart 2024 03:37

    Yalama oldu bu hikaye. Tıpkı AKP'ye özgü diğer hikayeler gibi.

    Yanıtla (13) (0)
  • Turgay / 11 Mart 2024 03:35

    Ben Erdoğan'ın ölene kadar o koltuğu bırakacağını sanmıyorum. Başında olmadığı akp'nin en fazla 2. seçimde un gibi dağılacağını en iyi kendisi biliyor ondan sonra 400 vekil onayı ile uğraş dur Yüce Divan kapılarında umarım yanında Bahçeli'de olur. Bakalım o zaman birbirlerine gül mü verirler yoksa senin yüzünden oldu diye birbirlerine mi girerler.

    Yanıtla (15) (0)
  • karar okuru - ... / 11 Mart 2024 02:05

    imamoğlunun pendikteki miting konuşması bence çok güzel ve etkileyici olmuş. ülkenin derin sorunlarını, ekonomik krizi, adaletsizliği, hırsızlığı, talanı çözmesi beklenen, bu iş için maaş alan bakanlar, işi gücü bırakmış, belediye seçimi için istanbulda çakarlı arabalarıyla fink atıyorlar. bence imamoğlunun konuşmaları tüm istanbul meydanlarında istanbul halkı için hoparlörlerle naklen yayınlanmalı.

    Yanıtla (23) (1)
  • Karar Okuru / 11 Mart 2024 01:53

    Neden bu hile-i seriye yontemlerinin kaynagi hep din oluyor? Hile-i seriye yontemleri gunahtan muaf mi? Tanri bunlari gormemezlikten mi gelecek? Neden din kendisini bu tur hilelerden korumuyor? Ulema neden bu konularda acik ve kesin konusmuyor? Peki biz kime guvenecegiz? Hani Islam temiz ve guzel ahlakti? Tanrim ne gunlere kaldik? Isimiz gucumuz yalan dolan olmus.

    Yanıtla (9) (1)
  • Karar okuru / 11 Mart 2024 01:42

    Reis son seçimim dedi. Demekki final yapacak. Dindarlığı dillere destan olan devlet büyüğünün hilafi vaki beyanı olmaz herhalde.

    Yanıtla (2) (2)
  • karar okuru - ... / 11 Mart 2024 01:36

    tayyip beyin dediklerine yürekten ve aynen katılıyorum ve inşallah dediği gibi olur diyorum.

    Yanıtla (3) (5)
  • Uçbey / 11 Mart 2024 01:17

    Nasrettin hoca su birikintisinden atlamaya çalışırken üzerine çamur sıçrayınca “ah ah gençliğimde ben böylemiydim”dedikten sonra tekrar alçak sesle mırıldanır”ben senin gençliğinide bilirim” der.durum bundan ibaret.

    Yanıtla (7) (0)
  • karar okuru / 11 Mart 2024 00:50

    Erken seçim için nitelikli çoğunluk gerekiyor ama çok önemli değil. öyle bir niyet olursa kanuna manuna kimse bakmaz. tabi ki ölene kadar derler. korku böyle bir şey.

    Yanıtla (4) (0)
  • Musto / 11 Mart 2024 00:37

    Yerel seçimlerde bize oy vermezseniz hizmet gelmez.. Bunlar daha iyi günleriniz.. Tehditleri işe yaramadı. Duygusallığa getirdi.. Bu benim son seçimim.. Daha dün seçildin 4 yılın var. Bırak ülkeyi de biraz başkaları yönetsin..Ama..Ben gidersem Biz gidersek tüm kazanımlarınızı kaybedersiniz.. Bozdağ Elitaş balıklama atladı.. Aman sen gitme çaresini buluruz.. O hesap verilecek 22 yılın hesabı görülecek.Òyle yağma yok. 32 milyon araç garantisi verdiğin köprüden 6 milyon araç geçmiş...

    Yanıtla (25) (2)
  • Okur / 11 Mart 2024 00:20

    Siyaset ve siyasetçinin parti ayrımı olmaksızın medyadaki nemalandırdıkları dahil farklı olanları var mı.

    Yanıtla (2) (1)
  • Mazlum / 11 Mart 2024 00:20

    Erdoğan zaten doğuştan mazlum (!), yani hileli çözümlere hazır olun.

    Yanıtla (21) (1)